IMIS - Marine Onderzoeksgroepen | ||||
Hydraulische belasting op drooglegkuip sluis Wintam: Resultaten bepaling retourstroming passerende schepen [Hydraulic load dewatering caisson lock Wintam: Results computation return current passing ships]
Citatie
Verelst, K. (2024). Hydraulische belasting op drooglegkuip sluis Wintam: Resultaten bepaling retourstroming passerende schepen [Dataset]. Waterbouwkundig Laboratorium. https://marineinfo.org/id/dataset/8642
Contact:
Beschikbaarheid: De data kan beschikbaar gesteld worden op aanvraag via de hogervermelde contactgegevens.
Nota: CC BY 4.0
Beschrijving
Een drooglegkuip zal worden gebruikt voor de renovatie van de rails van de sluis van Wintam. Hydrodynamische krachten als gevolg van de passage schepenn worden berekend op de drooglegkup. Deze dataset bevat de berekende krachten afkomstig van retourstroming ten gevolge van passage van schepen. Krachten zijn berekend voor de bovenkant en de zijkant van de drooglegkuip voor 17 condities van schepen die de sluis invaren (zowel van kanaalzijde als van Scheldezijde). Verschillende afmetingen van schepen zijn beschouwd en invloed van kielspeling, breedte en diepgang van het schip is nagegaan. meerGegevens gegenereerd met Python-scripts voor het berekenen van hydrodynamische krachten op de bodem gerelateerd aan retourstromen van schepen en scripts voor het berekenen van de gerelateerde krachten op het caisson. De gegevens bevatten resultaten van de berekeningen voor 12 omstandigheden van schepen die de sluis in stroomopwaartse richting bevaren (Duwkonvooi_opw, Zeeschip_opw1, Zeeschip_opw2, Zeeschip_opw3, Zeeschip_opw4, Zeeschip_opw5, Zeeschip_opw6) en 5 omstandigheden van schepen die de sluis in stroomafwaartse richting bevaren (Zeeschip_afw). De gegevens bevatten resultaten van de berekening van de snelheid van de retourstroom op de caisson en de daaruit voortvloeiende horizontale en verticale krachten op de caisson. De retourstromen zijn berekend met de formules uit Design of LOCKS en met de formules uit de ROCK MANUAL. Scope Kernwoorden: Boats and ships, Caissons, Krachten, Propellers, Retourstromingen, Sluizen Parameters
Horizontal force at caisson (Ftot_horizontaal) Methode
Vertical Force at caisson (Ftot_verticaal) Methode Relation ship section/lock section (As_Ak) Methode Factor beta Methode Value correction factor (alfa_s) Methode Factor limiting velocity (Fgrens) Methode Factor velocity under keel (Fkeel) Methode Sailing speed ship (vs) Methode Maximum sailing speed ship (VS_max) Methode Limiting velocity ship (vg or vg1) Methode Return current (ur) Methode Return current below keel (ur_keel) Methode Midships coefficient ship (Cm) Methode Parameter Aw Methode Horizontal force at caisson (Ftot_horizontaal): Berekening Vertical Force at caisson (Ftot_verticaal): Berekening Relation ship section/lock section (As_Ak): Berekening Factor beta: Berekening Value correction factor (alfa_s): Berekening Factor limiting velocity (Fgrens): Berekening Factor velocity under keel (Fkeel): Berekening Sailing speed ship (vs): Berekening Maximum sailing speed ship (VS_max): Berekening Limiting velocity ship (vg or vg1): Berekening Return current (ur): Berekening Return current below keel (ur_keel): Berekening Midships coefficient ship (Cm): Berekening Parameter Aw: Berekening Bijdrage door
Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Waterbouwkundig Laboratorium (WL), meer, data creator
Project
Bepaling hydraulische belasting op droogzetkuip over rails sluis Wintam, meer
Financiering Andere Vl. openb., semi-priv. en parareg. instell. niet elders vermeld
Subsidieovereenkomst ID WL 23_106
Publicatie
Gebaseerd op deze dataset
Verelst, K.; López Castaño, S. (2024). Sluis Wintam: Bepaling hydraulische belasting op drooglegkuip. Versie 3.0. WL Rapporten, 23_106_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VI, 32 + 1 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/251, meer
Dataset status: Afgelopen
Datum van vrijgave: 2024-07-09
Metadatarecord aangemaakt: 2024-09-04
Informatie laatst gewijzigd: 2024-10-02
|