Identifier financieringsorganisatie: WL 23_003 (Other contract id) Hoofdfinancieringscodes: 5114 - Departement Mobiliteit en Openbare werken Periode: Maart 2023 tot September 2024 Status: Afgelopen
Thesaurustermen Hydrologie van oppervlaktewater; Modellering en simulatie; Numerieke modellen; Overstromingen
Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Waterbouwkundig Laboratorium (WL), meer, opdrachtgever
International Marine & Dredging Consultants NV (IMDC), meer, uitvoerder
Het 1D model van de IJzer geeft de toestand in 2015 weer. Door de uitvoering van werken (veiligheidsdijk Blankaart) is de situatie op het terrein inmiddels gewijzigd. Een aantal waterwegen (kanaal Plassendale-Nieuwpoort en Bergenvaart) werden nog niet gemodelleerd en door de bouw van de stormvloedkering te Nieuwpoort kunnen er ter hoogte van de Ganzepoot nieuwe interacties ontstaan met onbevaarbare waterlopen (Ieperleed/Nieuw Bedelf en Kreek van Nieuwendamma/Vladslovaart). Tijdens het najaar van 2021 traden overstromingen op.
Het project heeft tot doel het 1D model van de IJzer te actualiseren naar de toestand in 2021, uit te breiden met een aantal waterwegen en afwaartse delen van onbevaarbare waterlopen en vervolgens te valideren aan de hand van de metingen verzameld tijdens het najaar van 2021.
Bogman, P.; Zoeter, F. (2024). Numerieke modellering waterbeheer - Hindcast IJzer 2021 en 2023: basisrapport. Versie 2.0. IMDC: Antwerpen. 258 pp., meer