IMIS - Marine Onderzoeksgroepen | Compendium Kust en Zee

IMIS - Marine Onderzoeksgroepen

[ meld een fout in dit record ] Print deze pagina

De optimalisatie van het ontwerp van de kruinhoogte van golfkerende constructies op basis van metingen op prototype
awww.ugent.be/en/coastal/research/opticrest/
Engelstalige titel: The Optimisation of Crest Level Design of Sloping Coastal Structures through Prototype Monitoring and Modelling
Identifier financieringsorganisatie: MAS3-CT97-0116 (Other contract id)
Acroniem: OPTICREST
Periode: Januari 1998 tot Februari 2001
Status: Afgelopen

Thesaurustermen: Fysische oceanografie; Golfkammen; Golftoppen; Kustwaterbouwkunde; Kustwateren; Modellering
  • Universiteit Gent; Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur; Vakgroep Civiele Techniek; Afdeling Weg- en Waterbouw (AWW), meer, coördinator
  • Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Waterbouwkundig Laboratorium (WL), meer
  • Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken; Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust; Afdeling Kust, meer
  • Aalborg University; Department of Civil Engineering, meer, partner
  • WL | Delft Hydraulics, meer, partner
  • University College Cork; Hydraulics & Maritime Research Centre (HMRC), meer, partner
  • Rijksinstituut voor Kust en Zee (RIKZ), meer, partner
  • Technische Universität Carolo-Wilhelmina zu Braunschweig; Leichtweiss-Institut für Wasserbau (LWI), meer, partner
  • Technical University of Valencia; Department of Transportation Infrastructures and Engineering (UPV), meer, partner
  • Instituto Hidrografico (IHPT), meer, partner
  • Administratie Waterwegen en Zeewezen (AWZ), meer
Metingen in-situ hebben aangetoond dat hedendaagse ontwerptechnieken van golfkerende constructies de kruinhoogte onderschatten. Om het ontwerp van deze kruinhoogte te verbeteren, is er nood aan prototypegegevens en verbeterde methodes om run-up te voorspellen. Binnen het project zullen een groot aantal prototypegegevens verzameld worden en vergeleken worden met schaalmodelgegevens en resultaten uit numerieke modellen. Deze vergelijking zal leiden tot nieuwe ontwerpregels.