Wiskundige formulering van oevereffecten voor scheepsmanoeuvreersimulatie
Delefortrie, G.; Hermans, P. (2001). Wiskundige formulering van oevereffecten voor scheepsmanoeuvreersimulatie. Ir Thesis. Universiteit Gent. Afdeling Maritieme Techniek: Gent. Vol.1: tekst (X, 209); Vol. 2: fig. (271) pp.
Een schip dat niet volgens de as van een kanaal vaart is onderhevig aan interactie met de oevers. Deze interactie wordt algemeen oevereffecten genoemd. Klassiek zorgden deze krachtwerkingen voor een aanzuiging van het schip naar de oever toe. In vele gevallen is ook afstoting vastgesteld. Door de schaalvergroting van de laatste jaren zijn de krachtwerkingen toegenomen en dienen de effecten nader bestudeerd en gemodelleerd te worden. In hoofdstuk 1 wordt het oeververschijnsel verklaard. Vele factoren blijken een rol te spelen in dit complex verschijnsel. Om een beter inzicht te krijgen in oevereffecten zijn door verscheidene instanties, zoals het Waterbouwkundig Laboratorium en Hydrologisch Onderzoek te Borgerhout, modelproeven verricht. Deze worden nader beschreven in hoofdstuk 2. Aan de hand van de analyse van de proefresultaten kan een beeld geschetst worden van de belangrijke parameters. In hoofdstuk 3 worden deze parameters nader besproken, evenals de fysische oorzaken. Zich baserend op die besprekingen kan dan overgegaan worden tot het opstellen van een wiskundig model in hoofdstuk 4. Dit wiskundig model kan niet in alle gevallen de werkelijkheid weergeven door de aanwezigheid van overgangsverschijnselen en andere niet-stationaire effecten, waarop nader ingegaan wordt in hoofdstuk 5. Alle resultaten worden tenslotte op een rijtje gezet in hoofdstuk 6.
All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy