Quintelier, R. (2006). Squat bij scheepvaart in slibrijke vaarwateren. Ir Thesis. Universiteit Gent. Vakgroep Mechanische Constructie en Productie. Afdeling Maritieme Techniek: Gent. ii, 144 pp.
Door de steeds groter wordende afmetingen van de schepen, wordt door de grotere diepgang de kans dal het schip in contact komt met de sliblaag steeds groter. Dit contact kan optreden enerzijds door de rijzing van de water-slib interface en anderzijds door het squat verschijnsel. Ten gevolge van dit contact kan het gedrag van schepen beïnvloed worden, voornamelijk het manoeuvreergedrag. Dit is zeker het geval bij het varen door de sliblaag. In hoofdstuk I wordt naast het weergeven van een algemeen beeld van het probleem, ook het concept van de nautische bodem ingevoerd. Om het probleem beter te kunnen begrijpen, werden er modelproeven uitgevoerd in het Waterbouwkundig Laboratorium en Hydrologisch Onderzoek te Borgerhout. In hoofdstuk 2 wordt er een korte bespreking gegeven van de reeds opgestelde modellen en de eventuele aanpassingen die nodig waren om deze modellen ook geldig te maken bij het varen boven vaste bodem. Aangezien er daarbij geen duidelijkheid was over de specifieke invloed van de verschillende parameters, worden de modellen in hoofdstuk 3 opnieuw opgesteld. Dit gebeurt echter op een andere manier zodat de specifieke invloed van de verschillende parameters duidelijker waarneembaar zijn bij het opstellen van dat nieuwe model. Tenslotte wordt in hoofdstuk 4 een overzicht gegeven van de opgestelde modellen.
All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy