In dit eindwerk wordt de invloed van springing onderzocht bij estuaire containerschepen. Springing treedt op als de ontmoetingsfrequentie de natuurlijke frequentie van het schip benadert.
In het eerste hoofdstuk wordt de technische en economische achtergrond van het probleem geschetst.
Het tweede hoofdstuk vat de eigenschappen van de besproken testschepen samen. Hier worden de basisconfiguraties neergeschreven die verder onderzocht worden.
Het derde hoofdstuk behandelt de berekeningsmethode die gevolgd werd. Deze kan in 4 delen opgesplitst worden:
Berekening van de natuurlijke frequentie
Bepaling dynamische versterkingsfunctie
RAO-berekening van een schip
Berekening overschrijdingskans, met de uiteindelijke vergelijking tussen statische en dynamische responsie
In het vierde hoofdstuk wordt de berekening uitgelegd aan de hand van een computerprogramma dat te vinden is op de Cd-rom bij deze thesis. Dit programma bevat de uitwerking van de berekeningsmethode uit hoofdstuk 3. Uiteindelijk worden de resultaten en hun bespreking in het vijfde hoofdstuk ondergebracht. Naast de natuurlijke frequentie zijn dit de springingsgevoeligheid van de verschillende configuraties bij één standaardconditie net als van één basisconfiguratie (D1) bij verschillende condities. De springingsgevoeligheid is een maat voor het verschil in responsie wanneer wel of niet rekening gehouden wordt met de dynamische versterker (of springing).
In een afsluitende samenvatting worden de belangrijkste resultaten en conclusies herhaald.
All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy