IMIS - Marine Research Groups | Compendium Coast and Sea

IMIS - Marine Research Groups

[ report an error in this record ]basket (0): add | show Print this page

Factual report golfoverslag- en grastrekproeven polder2c’s
Daamen, E.; Heida, L.; Mom, R. (2022). Factual report golfoverslag- en grastrekproeven polder2c’s. Versie 3.0. INFRAM HYDREN: Maarn. 57 pp.

Additional data:
 Factual report golfoverslag- en grastrekproeven polder2c’s

Available in  Authors 
Document type: Project report

Keywords
    Experiments
    Hydraulic structures > Dikes, shores and other flood defenses > Erosion protection
    Hydraulic structures > Dikes, shores and other flood defenses > Failure mechanisms
    In-situ measurements
    Simulation
    Topographic features > Banks (topography) > Embankments > Levees
    Wave overtopping
    ANE, Netherlands, Westerschelde, Hedwigepolder; Belgium, Zeeschelde, Prosperpolder [Marine Regions]
Author keywords
    Grass cover; Grasbekleding

Project Top | Authors 
  • POLDER2C's uitvoeren dijkbekledingsproeven, more

Contact details

Proposer: Interreg 2 Seas, more
Proposer: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Waterbouwkundig Laboratorium (WL), more


Authors  Top 
  • Daamen, E.
  • Heida, L.
  • Mom, R.
  • Wauben, C., revisor

Abstract
    Voor het INTERREG project Polder2C’s zijn begin 2022 door INFRAM HYDREN op teststroken binnen dijkvakken VI en X van het Living Lab Hedwige-Prosperpolder (LLHPP) golfoverslagproeven met de golfoverslagsimulator (WOS) uitgevoerd. Met deze WOS kunnen verdelingen van overslagdebieten worden gesimuleerd. Het aantal en de grootte van de overslaande golven in een proef is afhankelijk van het te simuleren golfoverslagdebiet (variabel), de significante golfhoogte (variabel) en de stormduur (2 uur).
    Binnen dijkvak VI is op vier teststroken de sterkte van de aanwezige grasmat onderzocht. Op elk van deze teststroken zijn verschillende proeven uitgevoerd, waarbij het golfoverslagdebiet (en daarmee de belasting) met elke proef toenam. Op twee van de vier teststroken is uiteindelijk een groot erosiegat ontstaan. Bij teststrook 0 kon dit erosiegat ontstaan door uitspoeling van het onder de afdeklaag aanwezige zand via een mollengang die de kleilaag ondermijnde. Omdat de afdeklaag inzakte kon een gat ontstaan dat door de overslaande golven die in het gat doken snel in omvang toenam. Bij teststrook 3 is pas een erosiegat ontstaan nadat schade was aangebracht. Daarbij zijn, om graverij na te bootsen, gaten tot op het zand geboord. Bij de andere twee teststroken was enkel sprake van slijtage van de toplaag en is deze niet bezweken. Merk op dat bij teststrook 2 ook graverijen zijn nagebootst, maar dat deze aangebrachte schade niet tot verdere schade hebben geleid.
    Op twee teststroken binnen dijkvak X zijn proeven uitgevoerd op kale klei. Hiertoe is binnen deze teststroken op verschillende locaties de graszode verwijderd en zijn met de WOS proeven met zowel onregelmatige als regelmatige golven uitgevoerd. Twee andere teststroken binnen dit dijkvak zijn ingericht voor de ‘Levee Challenge 2021-2022’. Hierbij is effectiviteit van noodmaatregelen bij golfoverslag beproefd door met de WOS onregelmatige golven te simuleren. Op een vijfde teststrook zijn proeven uitgevoerd om te bepalen bij welke overslaande volumes een persoon op het binnentalud nog standzeker is.
    Verder zijn op twee locaties binnen het LLHPP grastrekproeven met de graszodetrekker uitgevoerd. Met deze proeven kan een schatting van de sterkte van de grasbekleding worden verkregen. De grastrekproeven laten zien dat de grasbekleding ter plaatse van teststrook 0 in dijkvak VI waarschijnlijk sterker is dan de grasbekleding binnen een van de dijkvakken van het Vlaamse deel van het LLHPP.

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Authors