Integrated Marine Information System | Compendium Coast and Sea

Integrated Marine Information System

Publications
[ report an error in this record ]basket (1): add | show Print this page

one publication added to basket [404636]
Ontwikkeling meetopstelling voor het opmeten van scheepsbewegingen
Vercruysse, J.B.; Verelst, K.; López Castaño, S.; Wolput, Ben, B.; Depreiter, D.; Schrijvers, S. (2024). Ontwikkeling meetopstelling voor het opmeten van scheepsbewegingen. Versie 4.0. WL Rapporten, 19_084_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VIII, 47 + 4 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/271
Part of: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
Ontwikkeling meetopstelling voor het opmeten van scheepsbewegingen

Available in  Authors 
    Waterbouwkundig Laboratorium: Open Repository 410558 [ OWA ]
Document type: Project report

Keywords
    Hydraulic structures > Locks > Filling and emptying system
    In-situ measurements
    Measurement
    Validation
Author keywords
    Hawser forces

Project Top | Authors 
  • Meettechniek positiebepaling schip in sluis

Authors  Top 
  • Vercruysse, J.B.
  • Verelst, K.
  • López Castaño, S.
  • Wolput, Ben, B.
  • Depreiter, D.
  • Schrijvers, S.

Abstract
    Sluizen vormen een essentiële schakel in het Vlaamse waterwegennetwerk. Het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) voert studies uit om het vul- en ledigingsproces van binnen- en zeevaartsluizen in Vlaanderen te optimaliseren. Hierbij wordt gestreefd naar een veilige en zo snel mogelijke nivellering met een zo economisch mogelijk ontwerp. Een schip dat genivelleerd wordt in een sluiskolk zal ten gevolge van het in- of uitstromende water namelijk krachten ondervinden die afgedragen worden via zijn trossen. Zowel de krachten in de trossen als de verplaatsingen van het schip in de kolk mogen niet te groot worden tijdens nivelleren. Om deze reden is het belangrijk om een goed inzicht te verkrijgen in zowel de krachten die het schip ondervindt als in de verplaatsingen van het schip in de kolk.
    WL heeft reeds ruime ervaring opgedaan met het uitvoeren van in situ metingen van het vullen en ledigen van sluizen. Echter werd vastgesteld dat de hierbij toegepaste technieken bepaalde tekortkomingen hebben. Om deze reden ziet WL de behoefte voor een nieuwe meetopstelling om op een snelle, efficiënte doch betrouwbare wijze in situ nivelleringen te valideren. Gelet op de technische uitdagingen van de hiervoor benodigde meetopstelling werd in samenwerking met het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten van VLAIO een onderzoekstraject opgestart.
    Dit onderzoekstraject resulteerde in twee Proof-of-Concept’s (PoC’s) van potentiële meetopstellingen. Een eerste PoC betrof een volledige contactloze meettechniek op basis van fotogrammetrie. Een tweede PoC betrof een meetmethodiek met beperkt niet menselijk contact waarbij 4 hoge precisie totaalstations de positie van 4 prisma’s volgden die door middel van drones op het schip gepositioneerd werden. De PoC’s werden in samenwerking met de Vlaamse Waterweg in najaar 2023 uitgevoerd in de CEMT klasse IV sluis te Viersel. Tijdens beide PoC’s werden referentiemetingen uitgevoerd door WL in samenwerking met de cel Fotogrammetrie – Topografie van de afdeling Algemene Technische Ondersteuning. De uitvoering van beide PoC’s verliep vlot en uit de vergelijking met de referentiemetingen volgde de kwaliteit van beide meetopstellingen. Daarbovenop toonde de PoC met de fotogrammetrische opstelling aan dat een volledig contactloze meetmethodiek haalbaar is.

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Authors