De laatste jaren zijn er enkele initiatieven gevoerd om de modal shift naar de binnenvaart te bewerkstellen. De binnenvaart krijgt echter meer en meer te maken met problemen rond laagwater. Gedurende de zomermaanden is het een hele uitdaging om goederen te transporteren via de Rijn omdat de diepgang er veel te beperkt is. Bovendien kennen de Belgische waterwegen ook een beperking in diepgang. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat, binnen verschillende scenario’s, tegen 2100 het aantal droge dagen en de lengte van droge periodes in België enkel nog maar zullen toenemen. De hele binnenvaartsector zal in de toekomst problemen kunnen ondervinden van deze problematiek. Zo zullen binnenschippers minder capaciteit kunnen vervoeren waardoor het aanbod verkleint. Hierdoor zullen verladers extra transportkosten en een laagwatertoeslag moeten betalen. Ten slotte is er de mogelijkheid dat verladers zullen overschakelen naar een meer betrouwbare en flexibele vervoersmodus. Deze masterthesis onderzoekt de impact van laagwater voor de periode 2016 – 2020 op de Belgische vaarwegen. Uit het onderzoek wordt geconcludeerd dat er in België een bewustzijn is rond dit probleem en dat het probleem zich al meerdere keren heeft voorgedaan, maar dat er nog onvoldoende aandacht aan wordt geschonken. Deze masterthesis is een aanzet tot verder onderzoek omtrent deze problematiek.
Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid