Kunstmatige grondbevriezing staat sinds de toepassing voor de aanleg van de dwarsverbindingen van de Westerscheldetunnel sterk in de belangstelling. De techniek is een tijdelijke en milieuvriendelijke manier van grondverbetering en wordt in het buitenland als meer dan 40 jaar toegepast. De aanleg van de dwarsverbindingen van de Westerscheldetunnel bood een unieke kans om de ontwikkeling van de temperatuur en de deformatie van de grond en tunnel die zich voordoen bij grondbevriezing alsmede het werkproces te volgen en te bepalen. Voorliggende rapportage vormt het tweede deel van het eindrapport van het COB praktijkonderzoek F100 bij de Westerscheldetunnel. Het rapport bevat de weergave van de resultaten van de werkzaamheden van een deel van het Delft Cluster project "Grondbevriezing en Civiele Werken". Deze werkzaamheden zijn onder begeleiding van de uitvoeringscommissie F100 tot stand gekomen. In het rapport wordt aandacht besteed aan de resultaten van de laboratoriumproeven die zijn uitgevoerd op monsters
Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid