Het Lashing@Sea project is opgestart om de regelgeving en technologie in hetzeetransport te evalueren. Aanleiding was het gesignaleerde ontstaan van een non levelplaying field en een toenemend aantal incidenten met lading schade en verlies.Een consortium bestaande uit 23 bedrijven uit de industrie en overheden is samengebracht op het werk te doen en de resultaten te evalueren. De partijen omvatten rederijen, leveranciers van sjormaterialen, overheden, leveranciers van aan boord systemen en kennis instellingen.De procedures, regelgeving, en voorkomende problemen zijn in kaart gebracht uit documentatie en vooral interviews en questionnaires met betrokkenen uit de praktijk. De verkregen inzichten zijn getoetst aan de praktijk door middel van metingen aan boord van vijf schepen en gerichte proeven aan de wal. Er werd geconstateerd dat in de container transport sector een aantal factoren aanwijsbaar zijn die het draagvermogen van lading in gevaar kunnen brengen. Twee significante aspecten zijn geïdentificeerd die niet bij het ontwerp worden meegenomen en dus afbreuk doen aan de bestaande veiligheidsmarges. Dat zijn dynamica uit de flexibiliteit van het schip en interactie tussen naast elkaar staande rijen. Daarnaast werd geconstateerd dat de betrouwbaarheid wordt beperkt omdat de geladen situatie blijkt te kunnen afwijken van de bedoelde waarmee kritisch geplande beladingen onstabiel kunnen worden.De bevindingen bij RoRo en Zware lading transport wezen uit dat de ontwerp uitgangspunten overeenkomen met het gedrag van de schepen en lading in de praktijk. Er zijn ontwikkelingen om minder te sjorren dan volgens internationale richtlijnen wordt voorgeschreven. De ruimte daarvoor wordt binnen die richtlijnen wel geboden echter zonder handvast voor de te volgen procedures. Het Lashing@Sea project heeft daarvoor een voorstel gedaan. Een verzoek om deze vervolgstap verder op te pakken en te formaliseren is uitgegaan naar IACS en IMO. Hiermee is een stap gedaan richting een internationaal level playing field.
Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid