Samenwerking tussen zeehavens: bundeling van cargo stromen in het hinterland van de havens van Antwerpen en Rotterdam
Hintjens, J. (2020). Samenwerking tussen zeehavens: bundeling van cargo stromen in het hinterland van de havens van Antwerpen en Rotterdam. Tijdschrift Vervoerswetenschap 56(2): 44-63
Samenwerking tussen zeehavens wordt vaker aangehaald maar zelden kwantitatief en concreet ingevuld. Deze paper geeft weer hoe havens kunnen samenwerken om hun hinterland te versterken en wat de sociale welvaartseffecten kunnen zijn. Ze beschrijft een gegeneraliseerd kostenmodel dat dit toepast op de 104 kernhavens van het Europese TEN-T-netwerk en de 281 NUST2 gebieden van het Europese hinterland. Het model houdt rekening met de directe, de gegeneraliseerde en de externe kosten en vergelijkt de kosten van wegvervoer met die van een gebundelde, multimodale oplossing. Dit wordt concreet uitgewerkt op een gevalstudie van Antwerpen en Rotterdam en hoe die samen hun verbinding naar zuidwest Polen kunnen versterken. Er zijn besparingen op de directe kosten, die gedeeltelijk tenietgedaan worden door een toename van de waarde van tijd waardoor de besparing op de gegeneraliseerde kost kleiner is maar die sterk ondersteund worden door een substantiële besparing op externe kosten.
Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid